Komunikacja - największy problem IT

Dariusz Ciesielski • 21/08/2019


  • Komunikacja jest jednym z ważniejszych czynników opóźnień w projektach
  • Są też inne czynniki, tj. błędne decyzje kierownictwa czy managementu wyższego stopnia. Wybór nieodpowiedniej technologii lub za dużo ustępstw w procesie wytwarzania oprogramowania
  • Jeżeli komunikacja jest jednym z ważniejszych czynników, to co można zrobić, aby ją poprawić?
  • Ostatnio natrafilem na bardzo ciekawą koncepcję poprawy komunikacji w podcaście Mała Wielka Firma z Michałem Śliwińskim, szefem firmy Nozbe.
  • Propaguje on koncepcję Piramidy Komunikacji, która składa się z:
    1. Praca w skupieniu
      • pracownik/szef ma pracować w skupieniu
    2. Informacja zwrotna
      • druga osoba daje feedback
      • ważne, aby osoba dająca feedback wyłała go w dogodnym dla tej osoby czasie, po to aby nie przerywać sobie na wzajem
      • brak komunikacji bezpośredniej
    3. Wymiana wiadomości
      • dopytanie o coś, ale tylko za pomocą narzędzi online
      • sygnalizacja, że jest to pilne
      • krótkie wiadomości np. na slacku, czy inny komunikator
    4. Poziom rozmowy bezpośredniej
      • głosowa: telefoniczna
      • po rozmowie dobrze jest dopisać notatki
    5. Poziom spotkań
      • face-to-face ze wszystkimi osobami związanymi z tematem
      • skupienie tylko na danym temacie
      • powinna być najrzadziej wykorzystywana
  • Koncepcja ta bardzo mi się podoba, szczególnie, że jest spójna z koncepcją rosyjskiego youtubera/programisty yegor256
  • Jeden z jego filmików omawia w podobny sposób podchodzenie do komunikacji projektów IT
  • Sugeruje on aby:
    1. Na początek utworzyć taska z opisem problemu z jakim się zmagamy
    2. Następnie przydzielenie ticketa do kilku programistów
      • określenie czasu w jakim powinni opisać swoje przykładowe rozwiązanie
    3. Zebranie informacji od deweloperów i na bazie odpowiedzi podjąć decyzję w jakis sposób rozwiązać dany problem
    4. Jeżeli nie jest się zadowolonym z odpowiedzi, można powtórzyć proces i wybrać kolejne osoby, które prześledzą obecny wątek i na bazie tych informacji wymyślą inne/lepsze rozwiązanie
    5. Ostatecznie nawet po kilku takich iteracjach osoba odpowiedzialna za rozwiązanie podejmuje ostateczną decyzję
  • Takie podejście jest o tyle dobre, ponieważ mamy możliwość śledzenia całej komunikacji jaka się odbyła
  • Po przez to, że odpowiedzi są zdigitalizowane, można prześledzić cały proces tworzenia rozwiązania, nigdzie to nie zniknie jak ktoś się zwolni
  • Klient w tym przypadku widzi za co płaci, w odróżnieniu od meetingów
  • W obu przypadkach trzeba przekonać osoby decyzyjne, aby wprowadziły tego typu kulturę komunikacji - co może być ciężkie do uzyskania