Komunikacja - największy problem IT
Dariusz Ciesielski • 21/08/2019
- Komunikacja jest jednym z ważniejszych czynników opóźnień w projektach
- Są też inne czynniki, tj. błędne decyzje kierownictwa czy managementu wyższego stopnia. Wybór nieodpowiedniej technologii lub za dużo ustępstw w procesie wytwarzania oprogramowania
- Jeżeli komunikacja jest jednym z ważniejszych czynników, to co można zrobić, aby ją poprawić?
- Ostatnio natrafilem na bardzo ciekawą koncepcję poprawy komunikacji w podcaście Mała Wielka Firma z Michałem Śliwińskim, szefem firmy Nozbe.
- Propaguje on koncepcję Piramidy Komunikacji, która składa się z:
- Praca w skupieniu
- pracownik/szef ma pracować w skupieniu
- Informacja zwrotna
- druga osoba daje feedback
- ważne, aby osoba dająca feedback wyłała go w dogodnym dla tej osoby czasie, po to aby nie przerywać sobie na wzajem
- brak komunikacji bezpośredniej
- Wymiana wiadomości
- dopytanie o coś, ale tylko za pomocą narzędzi online
- sygnalizacja, że jest to pilne
- krótkie wiadomości np. na slacku, czy inny komunikator
- Poziom rozmowy bezpośredniej
- głosowa: telefoniczna
- po rozmowie dobrze jest dopisać notatki
- Poziom spotkań
- face-to-face ze wszystkimi osobami związanymi z tematem
- skupienie tylko na danym temacie
- powinna być najrzadziej wykorzystywana
- Praca w skupieniu
- Koncepcja ta bardzo mi się podoba, szczególnie, że jest spójna z koncepcją rosyjskiego youtubera/programisty yegor256
- Jeden z jego filmików omawia w podobny sposób podchodzenie do komunikacji projektów IT
- Sugeruje on aby:
- Na początek utworzyć taska z opisem problemu z jakim się zmagamy
- Następnie przydzielenie ticketa do kilku programistów
- określenie czasu w jakim powinni opisać swoje przykładowe rozwiązanie
- Zebranie informacji od deweloperów i na bazie odpowiedzi podjąć decyzję w jakis sposób rozwiązać dany problem
- Jeżeli nie jest się zadowolonym z odpowiedzi, można powtórzyć proces i wybrać kolejne osoby, które prześledzą obecny wątek i na bazie tych informacji wymyślą inne/lepsze rozwiązanie
- Ostatecznie nawet po kilku takich iteracjach osoba odpowiedzialna za rozwiązanie podejmuje ostateczną decyzję
- Takie podejście jest o tyle dobre, ponieważ mamy możliwość śledzenia całej komunikacji jaka się odbyła
- Po przez to, że odpowiedzi są zdigitalizowane, można prześledzić cały proces tworzenia rozwiązania, nigdzie to nie zniknie jak ktoś się zwolni
- Klient w tym przypadku widzi za co płaci, w odróżnieniu od meetingów
- W obu przypadkach trzeba przekonać osoby decyzyjne, aby wprowadziły tego typu kulturę komunikacji - co może być ciężkie do uzyskania